Praktik i London – en dagbok av Eva

För ungefär sju månader sedan bestämde jag mig för att åka till London för att göra praktik. Jag går tredje året på gymnasiet och vi var tvungna att göra praktik någonstans i världen vilket var något jag såg väldigt mycket fram emot. Efter mycket mailande fram och tillbaka med olika företag blev det så att jag skulle jobba på ett djurhem i London mellan den 4 November och den 15 November. Praktikplatsen hittade jag genom att helt enkelt googla på “volunteer in London”.

Sedan började all planering. Jag gjorde en budget, en packlista, införskaffade passande arbetskläder, beställde tunnelbanekort, förbokade biljetter till turistattraktioner och försökte ta reda på så mycket jag kunde om London i förväg. Den sista Oktober åkte jag från lilla Östersund till det enorma London. Boende hade jag lyckats ordna genom norska kyrkan som hade ett hus, ungefär 20 minuter väster om centrum med tunnelbanan, där man kunde få hyra ett rum och även få frukost, lunch och middag.

Det första som slog mig när jag rörde mig genom Londons underjordiska system var hur liten jag kände mig där. Det kanske inte är så konstigt egentligen med tanke på att det bor nästan lika många i London som det gör i hela Sverige…

Eftersom att jag kom fram på en Fredag kväll och började min praktik på Tisdagen därpå så hade jag tre dagar som jag använde till sightseeing, shopping och att lära mig hitta runt i staden samt att hitta till djurhemmet där jag sedan skulle göra praktik. Jag handlade en massa julklappar, besökte Oxfort Street och Piccadilly circus, British museum och tittade på Big Ben och Themsen. Mina kvällar såg ofta likadana ut; jag kom hem och åt middag på KFUK, skrev dagbok, pratade med familjen via det underbara internetet och tittade ut genom fönstret på min underbara utsikt som var en grå tegelvägg.

Jag var väldigt spänd inför min första praktikvecka men de som jobbade på djurhemmet var väldigt trevliga och vi diskuterade väldigt många skillnader mellan Sverige och England. De hade till exempel lite svårigheter att förstå att vi har både sommardäck och vinterdäck vilket jag tyckte var ganska roligt. Mina arbetssysslor bestod första veckan av att ta hand om katter genom att städa burar, mata dom och umgås med dom.

Jag väldigt bra med både djur och personal! Jag som bara haft fiskar och damråttor som husdjur tidigare lärde mig väldigt mycket. Mina arbetstider var från 09.00 till 17.00 vilket kändes som väldigt långa dagar men jag hade gott om raster och fika så det gick bra ändå. Eftersom att mina sammanlagda helgdagar var sex stycken så ville jag hitta på saker under vissa av kvällarna efter jobbet också så att jag kunde känna att jag hade gjort allt jag ville göra när jag lämnade London. (Det här målet uppnåddes med undantag för att jag inte gick på en musikal men det gjorde inte jättemycket). På onsdagen åkte jag London Eye, med en klasskompis som också gjorde praktik i London, och det var skönt att ha förbetalda biljetter så att vi slapp stå i långa köer. Åkturen tog ca 30 minuter och utsikten var helt fantastisk.

Selfie vid London Eye

Vi hade även sådan tur att den kvällen vi åkte var det Guy Fawke’s night och vi fick se en hel del fyrverkerier över mörka London. På Lördag kväll träffade jag min familj som överraskade mig med att komma och hälsa på. Så här långt in i min vistelse i London hade faktiskt bara ett problem uppstått och det var att jag inte fick tvätta där jag bodde och började få slut på rena kläder. Det problemet löste jag senare genom att köpa mer kläder.

Helg nr. två hittade jag på saker med min familj. På Söndagen åkte vi alla till Harry Potter world där mycket av filmerna spelades in och man fick se en massa häftiga scener, smaka honungsöl (som smakade som krokan-glass) och lära sig hur skapandet av filmerna gick till. Det var väldigt häftigt och något som jag definitivt rekommenderar om du, som jag, är ett fan av Harry Potter!

Söndagkvällen spenderade jag och min klasskompis på en typisk engelsk pub. Det var en härlig stämning där inne och det var kul att se en del av London som inte var byggd för att underhålla turister utan den här puben hade mysig inredning, amerikansk fotboll på tv:n och salladen kunde fortfarande kallas för sallad fast den bestod till 80% av bacon, kyckling och mayonnaise. Dag två av min helg gick jag och familjen på Madame Tussauds.

Emma Watson vaxdocka

För dom som inte vet så är det en byggnad fylld med vaxdockor som är kusligt lika kändisar. En av dockorna såg så verklig ut att jag stod och tittade på den länge och väl för att se om den blinkade innan jag gav upp och gick med på att det faktiskt bara var en docka. För att fortsätta Harry Potter temat sedan dagen innan så åkte vi efter Madame Tussaudes till King’s Cross för att besöka perrong 9 ¾ där man kunde bli fotad med en halv kundvagn genom tegelväggen a la Harry Potter.

Två katter

Min andra praktikvecka. Jag insåg att jag är en katt-människa. Den andra veckan skulle jag vara på kenneln. Där fick jag skrubba rent burar, rasta hundar, gå med dom till en park och umgås med dom. Det var mycket mer att göra där än hos katterna. En kväll efter praktiken åkte jag till centrum igen för att shoppa julklappar och saker till mig själv och fångsten blev väldigt lyckad. En annan kväll träffade jag min klasskompis igen och vi åt middag på stan. Jag lärde mig några saker under den här veckan som inte direkt hade med praktiken att göra men var kul att lära sig ändå;

• “No fly tipping” betyder inte att man inte får tippa omkull flugor utan att man inte får slänga sopor där.
  • Om något går att fritera så ska det friteras.

Under dom två veckorna som jag praktiserade på djurhemmet lärde jag mig otroligt mycket om att ta hand om djur men det var även väldigt nyttigt att klara sig själv och få prova på en helt ny och annorlunda arbetsplats jämfört med det jag tidigare hade gjort på sommarjobb.

På min sista lediga dag ville jag hinna med sådana saker som jag kände att jag hade kvar av min önskelista över saker att göra i London så efter frukosten bar det av till andra sidan staden som då var den östra sidan där jag frågade mig fram tills jag hittade två stycken marknader där jag strosade runt och fyndade lite smått och gott. Tidigare hade jag besökt British museum men tyckt att det var ganska tråkigt men på praktiken hade ett par personer tipsat mig om att Science museum var roligare för att det var mer interaktivt så efter marknaden tog jag tunnelbanan till South Kensington och gick runt på Science museum i ca två timmar. Det var faktiskt mycket roligare än det tidigare museet och påminde om Tom Titt i Stockholm för er som har varit där.

På väg tillbaka mot KFUK gick jag en tur genom Hyde Park som verkligen är gigantisk. Jag gick längs med ena kortsidan med en kopp varm choklad i handen och fotade park-ytorna, statyerna och dom tjocka ekorrarna. När jag gick förbi Speaker’s corner fick jag veta av en främling att Gud älskar mig och det var väl också trevligt. Tillbaka på mitt rum började jag planera inför min hemresa och fick användning av mina tetris-kunskaper när jag skulle försöka stänga resväskan.

Resan hem igen gick väldigt bra, allt flöt på. Jag är väldigt nöjd med min resa och ganska stolt över mig själv att jag klarade av den ensam (till mesta delen ensam).

London är en väldigt fin liten stor stad som enligt mig är full av trevliga och hjälpsamma människor och jag trivdes bra där trots att det bara var tre av 17 dagar som det inte regnade alls. Oavsett vad man är intresserad av så tror jag att London har ett utbud av aktiviteter som kan passa alla och jag skulle verkligen rekommendera att göra ett besök där.